Als We hetzelfde zeggen, bedoelen we dan hetzelfde?

Goede gesprekken voor de start. Vaak worden die gedomineerd door containerbegrippen, termen zonder scherp afgebakende betekenis. Anders gezegd: woorden waaronder iedereen iets anders kan verstaan. Voor de een betekent 'lekker eten' een restaurant met drie Michelinsterren, voor de ander is dat de pizzeria. Is een vraag gesteld in zulke containerbegrippen dan een 'onzinnige' vraag? Nee!, niet de vraag is onzinnig, maar met het antwoord kun je niks. Je hebt pas iets aan het antwoord als je weet wat iemand onder 'lekker eten' verstaat, er mee bedoelt. Wat ontbreekt is de vervolgvraag: wat is voor jóu lekker eten? Enkele voorbeelden 'dichter bij huis'.
‌‌
‌Kunt ú het oneens zijn met de volgende, van internet geplukte, citaten uit missies: 
‌- laagdrempelige en persoonlijke huisartsenzorg;
‌- goede zorg waarbij de gezondheid van de patiënt centraal staat; 
‌‌- kwalitatieve mondzorg voor iedereen, in een open en vriendelijke sfeer;
‌- professionaliteit en respect hoog in ons vaandel;
‌- met voldoende ruimte voor het eigen privéleven.

‌Dat zijn toch prima doelen? Wie wil er nou geen goede zorg leveren, professioneel werken en in een vriendeljke sfeer. Wie kan daar tegen zijn? Zeker, ze zijn alleen niet specifiek genoeg. Waar het om gaat, is: wat bedoel je precies, hoe ziet dat er uit, wat doe je dan en hoe, wat doe je niet, hoe merk ik, jij, de patiënt dat, wat wordt er van mij als maat, medewerker verwacht et cetera. Als dat niet wordt uitgediept en geconcretiseerd, zet iedereen zich in en trekt vol inzet de kar. Alleen, helaas niet allemaal dezelfde kant uit! En dat is niet alleen contraproductief, het leidt onherroepelijk tot onenigheid en spanning.

‌Onderzoeken of de beelden die u van elkaar heeft wel kloppen. Ontdekken wie die ander is, waarin u  verschilt. Vragen stellen en doorvragen naar de antwoorden áchter het antwoord. Kijken en luisteren naar de non-verbale communicatie. Is wat wordt gezegd daarmee congruent. Welke vraag wordt niet gesteld of beantwoord; wat is het belang, de reden, de achtergrond .......... Dat is wat bij het vormen van een samenwerking vaak onvoldoende gebeurt of is gebeurd. En niet alleen bij 't vaststellen van de missie! 

‌In die 'tekortkoming' voorziet Fundamed. Dat is de essentie van het concept en de rol van van de procescoach, die helpt bij het vinden van de antwoorden en oplossingen.‌ 
Lees verder
We bellen met plezier even terug
Als u uw naam en telefoonnummer of e-mailadres stuurt, eventueel vertelt wanneer u te bereiken bent, dan nemen wij contact met ú op.
Bedankt voor uw verzoek! 
‌Wij zullen spoedig contact met u opnemen.
Verstuur
Heeft úw samenwerking koorts?
Vraagt u zich af of uw samenwerking 'koortsvrij' en gezond is? Meet dan binnen 5 minuten, gratis en anoniem de temperatuur van uw samenwerking. ‌Bent u ARTS OF PARAMEDICUS, ga dan naar: praktijkthermometer.nl, beantwoord 23 stellingen met 'eens, oneens of neutraal', geef bij 2 vragen een rapportcijfer en zie de uitkomst: 'geen koorts, verhoging, koorts of hoge koorts'. 

‌- HUISARTSEN i.s.m. de LHV: samenwerkingsthermometer.nl
‌- ‌FYSIOTHERAPEUTEN i.s.m. het KNGF: diagnosesamenwerking.nl
‌- DOKTERSASSISTENTEN i.s.m. de
‌NVDA: ‌nvda-teamthermometer.nl
Samenwerkingsproblemen voorkomen beter dan ze oplossen
Samenwerkingsproblemen blijken 'altijd' over dezelfde thema’s te gaan. Dan is het toch verstandiger die onderwerpen goed door te spreken vóór er problemen ontstaan of al bij de start? Fundamed doet precies dat. Met een ervaren procescoach worden al die potentiële struikelblokken besproken, soms diepgaand. En dat gebeurt steeds met alle leden van de samenwerking aan tafel. Zo ontstaat zicht op elkaars ideeën, wensen en verwachtingen en 'wie die ander is'. En wordt de basis gelegd voor duurzaam samenwerken.
Contact
U kunt ons - ook buiten kantooruren - bellen van maandag tot en met zaterdag.
088 - 282 85 00
06 - 53 570 252